معرض سعودي فود يدفع عجلة الابتكار والنمو الاستراتيجي لتسريع ازدهار السوق الواعد

المعرض يشهد الإعلان عن الفائزين بجوائز التميز في قطاع الأغذية السعودي

الرياض ـ منصور بن نحيت

افتتح معرض سعودي فود 2025 أبوابه لليوم الثاني في مركز واجهة الرياض للمعارض والمؤتمرات، والذي تحول إلى وجهة نابضة بالحياة شهدت عقد الصفقات المباشرة واتفاقات الأعمال. واستقبل الحدث المرموق آلاف الزوّار الذين تجولوا في أروقة لمعرض لاستكشاف وتجربة مئات الآلاف من المنتجات والابتكارات ضمن منصة تفاعلية تهدف إلى دعم سوق الأغذية والمشروبات في المملكة والذي تبلغ قيمته مليارات الدولارات.

وجمعت الفعالية نخبة من الرؤساء التنفيذيين إلى جانب الخبراء والمختصين والطهاة وقادة القطاع الغذائي في العاصمة الرياض، لاستكشاف الفرص الواعدة وتعزيز نمو قطاع الأغذية في المملكة.

يأتي ذلك فيما يُتوقع أن يبلغ حجم سوق الأغذية والمشروبات في المملكة العربية السعودية 24.29 مليار دولار أمريكي مع نهاية العام الحالي، حيث صرح فواز الشكعة، الرئيس التنفيذي لشركة ألبان المزرعة مجلس غرفة صناعة الأردن، أنه يشهد فوائد كبيرة من مشاركته الأولى في المعرض.

وقال: “نلحظ تغيّراً كبيراً في أنماط استهلاك المنتجات في المملكة، حيث أصبح الناس يفضلون اختيار المنتجات العالمية بشكل أكبر بينما تشهد المملكة نمواً سريعاً وتجذب السياح من مختلف أنحاء العالم، مما يجعلها سوقاً بارزًا. ومن هنا، يتيح لنا معرض سعودي فود فرصة التواصل وعقد الصفقات، مما يعود بالفائدة على كل من السعودية والأردن.”

ومن جانبه أكد بندر عقرين، الرئيس التنفيذي لشركة كينزا السعودية، أن المستهلكين يمثلون جوهر استراتيجية الشركة، وقال: “نركز بشكل أكبر على ما يفضله المستهلكون لأننا نؤمن بأنهم مفتاح النجاح في المستقبل، كما نولي أهمية أكبر لاستخدام المكونات السعودية في منتجاتنا، وهو أمر يمثل أولوية قصوى لنا، بالإضافة إلى الحرص على تمكين المواهب المحلية لتعزيز علامتنا التجارية والمساهمة في رؤية المملكة 2030.”

يذكر أن الحدث استقطب آلاف الشركات العالمية الرائدة وأجنحة الدول – مثل شركة iAURA المشاركة من المكسيك التي شهدت زخمًا قويًا منذ اليوم الأول، حيث زار جناحها أكثر من 100 مشترٍ محتمل أبدوا اهتمامًا لافتًا بتنوع معروضاتها.

وأعرب رئيسها التنفيذي غوادالوبي ميراندا عن تطلعه للعودة إلى الفعالية العام المقبل وعن إعجابه بحجم الحدث وتنظيمه. وقال ميراندا: ” لقد قررنا بالفعل أن نعود للمعرض كل عام، فقد لمسنا اهتمامًا كبيرًا من الشركات بالحمص الذي ننتجه حصريًا في المكسيك – وهذا ليس أمرًا مفاجئًا نظرًا لأنه يُستخدم على نطاق واسع في تحضير أطباق الحمص التي تشتهر بها المنطقة.”

وفي قمة سعودي فود، استمتع الحضور بجلسات ملهمة قدّمها متحدثون من القطاعين العام والخاص، تناولوا فيها أبرز الاتجاهات والفرص في قطاع التجزئة. وكان من بين المتحدثين جاستن إيمانويل شتاينباخ، الرئيس التنفيذي لشركة إيفكو بروفيشنال، ومانويل غاراباتو، مدير التسويق للأسواق الناشئة العالمية في شركة جنرال ميلز، وبوبي راجندران، الرئيس التنفيذي لأسواق التميمي، وينس زيفرت مدير التصميم والعلامات التجارية الدولية لدى دايمون.

وتناول المتحدثون أهمية دمج الذكاء الاصطناعي في العمليات اليومية للشركات، مؤكدين دوره في تسريع عمليات التجربة والمحاكاة واتخاذ القرار، كما أشاروا إلى تزايد تفضيل المستهلكين في قطاع التجزئة للتخصيص وتعزيز الارتباط العاطفي والرسائل الهادفة.

وشهد ركن المائدة السعودية التفاعلي استمرار عروضه الحيّة، حيث قدّم طهاة مرموقون من المملكة ومختلف أنحاء العالم العروض الحية وشاركوا أطباقًا مميزة و أفكارًا جديدة، كما قدموا لمحات عن مستقبل فن الطهي.

وكانت أريج الشريف، المشاركة في برنامج توب شيف الشرق الأوسط وسفيرة المطبخ السعودي المعروفة، من أبرز خبراء فنون الطهي الذين حضروا الفعالية، حيث أبهرت الحضور بخبرتها واستعرضت نكهات المملكة الأصيلة والغنية بأسلوب لافت ومميز.

وقالت أريج: “الطبخ هو شغفي الحقيقي، فأنا لا أركز كثيرًا على الوصفات بل أحرص على إبراز النكهة الأصلية مع إضفاء لمسة جديدة. استخدمت اليوم مكونات طازجة ومتنوعة من السعودية، وسيتعرف الناس على إمكانية دمجها في أطباقهم.”

ومن المشاركين أيضًا عزام الصويان، مساعد رئيس الطهاة في فندق فيرمونت الرياض، والذي قدّم نصائح مهمة حول كيفية دمج المطبخ السعودي مع الأطباق العالمية، وشارك تجاربه حول دخول عالم الطهي كمهنة.

وقال الصويان: “المطبخ السعودي غني جدًا ومليء بالمكونات المتنوعة، وقد يبدو من السهل الدمج بينه وبين المطابخ العالمية، لكنه في الواقع تحدٍ كبير لا يمكن إتقانه بسهولة. ونصيحتي لأي شخص يريد أن يصبح طاهيًا محترفًا هي الصبر والمثابرة؛ فهما مفتاح النجاح في مواجهة التحديات.”

جوائز التميز في سعودي فود
كما تم الإعلان عن الفائزين في جوائز التميز في سعودي فود، والتي تهدف إلى تكريم المنتجات المبتكرة في قطاع الأغذية والمشروبات، ضمن عشر فئات مختلفة:

حصلت شركة Euroaliment Proeedor Alimantos Calidad على جائزة أفضل منتج فاخر عن زيت الزيتون البكر الممتاز العضوي Pons Janiroc Lecciana، بينما حصلت شركة Neon Sanayi Ve Gida على جائزة أفضل ابتكار في القهوة عن قهوتها التركية موكا بنكهة البرتقال، وكانت جائزة أفضل عبوة مبتكرة من نصيب Le Bonheur عن مجموعة شوكولاتة برالين داخل عبوة موسيقية على شكل اورج موسيقي.

ومنحت جائزة أفضل ابتكار غذائي لشركة كوبولا فودز عن منتجها العضوي “فابالوس” المصنوع من البندق والكاكاو، وحصل كيك التمرية من شركة غندور، والمحضّر بعناية من التمور السعودية الفاخرة، على جائزة أفضل منتج سعودي.

أما جائزة أفضل منتج صحي فمنحت لشركة A Spice Affair/Nutrivlla Foods عن خلطة “غولدن بوستر” للمشروبات والعصائر، وفازت مجموعة بارما فود بجائزة أفضل منتج نباتي عن بديل جبنة الريكوتا النباتية المصنوع من الكاجو.

وفي فئة أفضل منتجات الألبان حصلت شركة Gündoğdu على الجائزة عن جبنة Poucheese Bohça Peyniri، وفاز Habso Drinks بجائزة أفضل مشروب عن مشروب الحبة السوداء الفوّار، بينما حصلت نستله على جائزة أفضل وجبة خفيفة عن ألواح “فيتنِس فايبر” من دون سكر مضاف.

يستمر معرض سعودي فود حتى يوم الأربعاء ويفتح أبوابه من الساعة 2 ظهرًا حتى 10 مساءً يوميًا، وهو مخصص للمهنيين والمتخصصين في القطاع فقط، تتوفر التذاكر عبر الموقع الإلكتروني: www.saudifoodshow.com.

The SaudiFood Show Drives Innovation and Strategic Growth to Accelerate Thriving Market
SaudiFood Excellence Award winners were revealed, recognising businesses’ innovative products and services

High-res images here
RIYADH, SAUDI ARABIA – 14 May 2025: The Saudi Food Show 2025 opened its doors for its second day as the Riyadh Front Exhibition and Conference Centre once again transformed into a vibrant hub of business and trade. Thousands of visitors explored, tested, and experienced hundreds of thousands of cutting-edge products and innovations in a dynamic showcase designed to elevate the nation’s billion-dollar market.

Among those to gather were top business leaders and buyers from around the world as they joined professionals and experts in the capital to embrace new opportunities and fuel the country’s food sector.

At a time where the Kingdom’s F&B market is projected to reach USD $24.29 billion by the end of this year, Fawaz Shakaa, CEO of Farm Dairy Company and Board Member of the Jordan Chamber Industry said he is seeing the benefits of being present for the first time.

He commented: “Consumption patterns in the country are clearly evolving, as more consumers show a growing preference for international products. At the same time, the Kingdom is growing rapidly and is attracting different tourists from around the world, making it a key market. As such, Saudi Food Show allows us to network and do business with one another, benefitting both Saudi and Jordan.”

Bandar Okrin, CEO of Saudi-born Kinza, said consumers are at the forefront of its strategy. He stated: “We focus more on the consumer’s preferences as we believe they are key to success in the future. Today, we are placing more emphasis on utilising Saudi ingredients in our products which is a top priority while empowering local talent to grow our brand and contribute to the Vision 2030 strategy.”
The event has attracted thousands of leading global companies and national pavilions. Among them is Mexico’s iAURA with its representatives engaging with over 100 potential buyers, generating significant interest in its portfolio of products.

iAURA’s CEO, Guadalupe Miranda confirmed they will return next year after being impressed with the scale of the event.
He said: “We’ve already decided that we’ll return every year as we’ve seen strong interest from businesses in our chickpeas, which are exclusively produced in Mexico. This is no surprise as it is widely used for hummus – one of the most popular dishes in this region.”
At the Saudi Food Summit, the audience gained a fascinating insight on the trends and growth opportunities in the retail sector from expert speakers in the public and private sectors.

Justin Emmanuel Steinbach, CEO of IFFCO Professional, Manuel Garabato, Marketing Director of Global Emerging Markets, General Mills, Bobby Rajendran, CEO of Tamimi Markets, and Jens Sievert, Director- International Design and Branding – Daymon, spoke about why organisations need to embrace AI in their day-to-day operations, saying it can speed up experimentation, simulation, and decision-making. The panel also highlighted that there is an increasing preference for personalisation, emotional connection and purpose from consumers in the retail sector.

The interactive and popular Top Table Saudi continued with both Saudi and international chefs delivering engaging masterclasses. They shared fresh ideas and showcased signature dishes while providing a glimpse into the future of gastronomy.

Top Chef Middle East participant and esteemed Saudi cuisine ambassador, Areej AlShareef, was among the highly influential culinary experts present, captivating the crowds with her expertise and showcasing the rich, authentic flavours of the Kingdom

She stated: “Cooking is my passion, I don’t really focus too much on recipes and I try to give the real flavour but with a different kick. There are so many fresh ingredients in Saudi Arabia which I use and people will now know, which they can put in their dishes.”

Another chef in attendance was Azzam Al Sowayan, Sous Chef at Fairmont Riyadh. He shared key tips on combining Saudi cuisine with international dishes, as well as advice on pursuing a career in cooking.

He explained: “Saudi cuisine has incredibly rich and abundant ingredients. Blending global cuisine with Saudi flavours may seem easy to attempt but can be challenging to perfect. My advice for anyone wanting to become a chef is patience and endurance are key to overcome the challenges that go side by side to becoming a successful chef.”

The winners of the Saudi Food Excellence Awards were also announced. Aimed at recognising innovative food and beverage products within the F&B sector, the awards were organised in 10 categories:
Euroaliment Proeedor Alimantos Calidad took the Best Gourmet Product prize for their Pons Janiroc Lecciana Organic Extra Virgin Olive Oil. Neon Sanayi Ve Gida won Best Coffee Innovation for their Turkish Coffee Mocha with Orange Essence. Best Innovative Packaging went to Le Bonheur for their Set of 3 pralines with a musical barrel organ.
Coppola Foods won Best Food Innovation for their Fabalous Organic Hazelnut & Cocoa Spread. Best Saudi Made went to Gandour’s Tamria cakes, carefully crafted using premium dates sourced exclusively from Saudi farmers.
A Spice Affair/Nutrivlla Foods Inc was named winner of Best Health Product for their Golden Booster Latte & Smoothie Mix, while Parmafood Group won Best Plant-Based Product for their Cashew ‘Tina’ plant-based Ricotta Cheese alternative.
Best Dairy Product went to Gündoğdu for their Poucheese Bohça Peyniri. Best Beverage Product was awarded to Habso Drinks for their Black Seed Sparkling Infusion; and Best Snack Product went to Nestle for their Fitness Fiber no added sugars cereal bar.
The Saudi Food Show concludes on Wednesday with doors open between 2pm and 10pm. Tickets to the event are for trade professionals only and available on www.saudifoodshow.com
-END-

About KAOUN International
KAOUN International is the independent events company and wholly owned subsidiary of Dubai World Trade Centre (DWTC), organiser of Gulfood, the world’s largest food show, as well as Gulfood Manufacturing. KAOUN International was established to organize and manage events internationally, including the Saudi Food Show and SaudiFood Manufacturing, among others.
Derived from the Arabic word ‘universe’, KAOUN International’s mission is to ‘Create Limitless Connections’ for the industries and markets in which it operates. Created to leverage the 40-year legacy of DWTC’s events management business and drive future MICE sector opportunity in the MENASA region. KAOUN International delivers game-changing live experiences that build robust business connections, create opportunity, and stimulate economic growth, building on DWTC’s extensive portfolio of business and consumer events spanning multiple sectors, including technology, food and hospitality, sustainability, broadcast and satellite, automotive, talent development and leisure marine.
About dmg events
dmg events is a leading organizer of face-to-face events and publisher of information services. Our aim is to create dynamic marketplaces to connect businesses with the right communities to accelerate their growth in today’s rapidly evolving landscape. With a presence in over 20 countries and organizing more than 90 events each year, dmg events is a global leader in the industry. Attracting over 425,000 attendees and delegates annually, we organize events in the construction, hospitality, interiors & design, energy, coatings, entertainment, food & beverage and transportation sectors. To better serve our customers, dmg events has offices in 10 countries, including Saudi Arabia, the UAE, Egypt, South Africa, the UK, Canada, Singapore and India. By being on the ground, we can better understand market needs and nurture relationships to create unforgettable experiences for our attendees. Our flagship events including the Big 5 Global, ADIPEC, Gastech, EGYPES, The Hotel Show, INDEX and The Saudi Food Show. For more information visit www.dmgevents.com. Founded in 1989, dmg events is a wholly owned subsidiary of the Daily Mail and General Trust plc (DMGT, www.dmgt.co.uk).

مقالات ذات صلة

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى